BUITENBOORDMOTOREN     |     OUTBOARDS     |     DIESEL INBOARD     |     REPARATIE     |     ONDERHOUD     |     YAMAHA     |     MERCURY     |     HONDA     |     EVINRUDE     |     JOHNSON     |     SUZUKI     |     VETUS     | YANMAR

Welkom bij BBMreparatie

Buitenboordmotor onderhoud

Buitenboordmotor reparatie

Budget botenstalling

Nuttige tips en advies

Prijslijst services

Buitenboordmotor occasions

Buitenboordmotor occasions

Contactformulier

Welkom bij BBMreparatie
Buitenboordmotor onderhoud
Buitenboordmotor reparatie
Prijslijst services
Advies en tips
Botenstalling
Buitenboordmotor occasions
Contactformulier

Zoekopdracht

BBM reparatie

Bereikbaar van 18.00 tot 20.00 uur

(geen verkoop van losse onderdelen)

Nuttige tips en advies

Volg ons op instagram voor handige tips met foto’s en maak kans
op een gratis grote onderhoudsbeurt voor jouw buitenboordmotor.

 

Maak een keuze uit onderstaande onderwerpen.

 

Euro 95 (E10) of Euro 98 (E5) benzine tanken?

Motorolie en staartolie

De thermostaat

Buitenboordmotor begrenzen en certificaat

Een gebruikte 2dehands buitenboordmotor kopen?

Last van ruimtegebrek? Ook buitenboordmotor inkoop.

Hoe start je een buitenboordmotor met trekkoord?

De betrouwbaarste buitenboordmotoren.

Wat u kan doen om storingen en defecten te voorkomen.

Wel of geen onderhoud aan uw buitenboordmotor?

Winterstalling voor boot en buitenboordmotor.

Varen met de interne of een externe brandstoftank?

Verplaatsen en stallen van uw 4-takt buitenboordmotor.

Uw buitenboordmotor veilig opbergen voor de winter.

Kortstaart of een langstaart buitenboordmotor?

Buitenboordmotor onder water?

Spelregels en boetebedragen.

Brandstof mengverhoudingen.

Verkeerde brandstof mengverhouding.

Over Parsun buitenboordmotoren.

Bougie waarde, cijfers en de werking.

Koeling van de buitenboordmotor.

Elektrisch start... handig om te weten.

Startproblemen met uw buitenboordmotor.

Weer gezakt voor het vaarbewijs examen?!

Voorkom diefstal van uw buitenboordmotor.

De aanbevolen buitenboordmotor voor kinderen.

 

 

Euro 95 of 98 benzine tanken?

 

Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan
- vandaar dus de naam - en 5 procent heptaan. Tank je Euro 98, dan draait je motor op een

mengsel van 98 procent octaan en 2 procent heptaan.

 

Euro 98 is voornamelijk voor sportmotoren met een hoger toerental en oudere (vintage) motoren.
Ons advies voor buitenboordmotoren is het tanken van Euro 98 (E5).

 

Tank met name bij gerenommeerde tankstations zoals een Shell of Texaco. In het verleden is
helaas gebleken dat goedkopere tankstations soms een slechte kwaliteit olie toevoegen
met startproblemen en/of verstopte verstuivers als gevolg.

 

Euro 95 en 98 is te mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze
verschillende brandstoffen (met verschillend octaangetal) te verbranden.

 

 

Motorolie en staartolie

 

Olie is cruciaal voor een goede smering, daarnaast heeft olie ook een verkoelende functie.
Het tijdig (jaarlijks) verversen van olie verlengt de levensduur aanzienlijk. Ruim 25 jaar
gebruiken wij olie van het merk ‘Kroon’ die voldoet aan hoge kwaliteitseisen.

 

 

De thermostaat

 

Veel problemen bij buitenboordmotoren is te wijten aan een slechte waterkoeling. Kijk je naar een
2dehands buitenboordmotor en zie je een goede waterstraal, dan is daarmee vaak de indruk gewekt dat
de waterkoeling in orde is. Maar wees gewaarschuwd! Want veel buitenboordmotoren beschikken over een
interne thermostaat, meestal aan de zijkant van de cilinder die het motorblok koelt zodra deze te heet wordt.

 

Na verloop van jaren wordt de thermostaat slechter waarna de koeling in de cilinder niet meer voldoet.
De meeste thermostaten gaan open bij circa 60 graden, maar wanneer weet je of de thermostaat werkt?
Zodra de motor enige tijd draait en je ziet de waterstraal opeens krachtiger worden, dan is dat het moment
dat de thermostaat open staat. Zodra de cilinder terug onder de 60 graden komt, dan zal de thermostaat
sluiten en wordt de waterstraal minder krachtig. Controleer dus of de motor een thermostaat heeft!
Zo ja, zorg dat deze om de aantal jaren ook wordt vervangen.

 

 

Buitenboordmotor begrenzen en certificaat

 

Wij begrenzen geen buitenboordmotoren en geven geen certificaat af. Daar beginnen wij niet aan!

Doorgaans is het een broodje aap verhaal dat de Politie genoegen neemt met een certificaat van begrenzing.

De Politie zal er tevens geen tijd aan verspillen om de exacte snelheid van jouw bootje met een GPS te meten.


Bij elke buitenboordmotor kan een (tijdelijke) begrenzing ongedaan worden gemaakt. Daarom kijkt de Politie

vooral naar het type boot en het aantal PK’s van de motor. Vaar je met een polyester boot waar bijvoorbeeld

een begrensde 40PK achter hangt en je zwaait met een certificaat ... dan gaat de Politie er evengoed vanuit

dat je boot veel sneller kan varen dan 20 km/h. Een (duur betaald) certificaat is dus weggegooid geld!

 

Zorg dat je buitenboordmotor geen aandacht trekt!

Wij herkennen een grote buitenboordmotor op afstand ... dat geldt ook voor Politie, RWS en handhaving.

 

Koop je een kleine Zodiac, dan ga je met 5PK al gauw richting de 20 km/h zodra je bootje planeert.

Ga je voor een grotere motorboot of een sloep, dan is tot 9,9PK een motor die niet snel aandacht trekt.

 

Wat heeft het voor nut om een grote buitenboordmotor te gebruiken terwijl je gebonden bent aan regels?

Zie jij jezelf in een begrensde Ferrari rijden? ... om maar even iets te noemen. Wees verstandig!

 

 

 

Een gebruikte 2dehands buitenboordmotor kopen?

 

Voor een betrouwbare 2dehands buitenboordmotor ben je al snel enkele honderden Euro's kwijt.

Elk jaar komen nieuwe klanten bij ons langs om de nieuwe aankoop te brengen voor onderhoud. In de meeste

gevallen verloopt de onderhoudsbeurt prima, echter komen we soms ook buitenboordmotoren tegen die zodanig

slecht zijn onderhouden in voorgaande jaren dat onderhoud en reparatie behoorlijk in de papieren loopt.

 

Het meest voorkomende probleem is schade aan het motorblok en/of koelsysteem, dit valt vaak met elkaar samen.
Wij houden niet van verrassingen, dus als u van plan bent een 2dehands buitenboordmotor te kopen, stel dan een
aankoop diagnose voor. De verkoper of uzelf brengt de buitenboordmotor langs voor een diagnose en wij

beoordelen binnen 24 uur of de aankoop verstandig is. Een aankoop diagnose kost 50 Euro.

 

Let op: wij kunnen ernstige problemen nooit de volle 100% uitsluiten echter herkennen wij wel de meest
voorkomende gebreken voordat u overgaat tot aankoop en daardoor een stukje bescherming geniet.
Beter 50 Euro aan kosten kwijt dan voor enkele honderden Euro's het schip in gaan ... toch?

 

 

 

Hoe start je een buitenboordmotor met trekkoord?

 

Elk jaar weer hetzelfde liedje... veel buitenboordmotoren worden met een defect trekkoord ter reparatie aangeboden.
Wij proberen hier te omschrijven hoe je een buitenboordmotor met een trekkoord op correcte wijze dient te starten.

Zodra de motor klaar is om te starten (choke/dodemanskoord) trek je langzaam aan het trekkoord tot deze vastloopt
in het vliegwiel.... en DAARNA pas kracht zetten en hard doortrekken. Zo krijgt het vliegwiel geen dreun te verwerken.

Zorg er altijd voor dat je een stevig stuk touw aan boord hebt, mocht je trekkoord op het water breken. Veel plezier!

 

 

De betrouwbaarste buitenboordmotoren

 

Elk jaar wordt ons gevraagd welk merk buitenboordmotor wij aanraden.

Wij kunnen niet in uw portemonnee kijken maar hierbij onze mening

als het gaat om de 4 meest betrouwbare buitenboordmotor merken.

 

1. Yamaha (betrouwbaarst, kost meer in aanschaf maar behoudt meer waarde als occasion)

2. Mercury (deze motoren zijn meer geschikt voor het zwaardere werk)

3. Honda (verovert de markt met zuinige en stille (familie-)motoren)

4. Suzuki (betaalbare familie motoren en worden jaarlijks sterk verbeterd)

 

 

Wat u kan doen om storingen en defecten te voorkomen

 

Wij houden onszelf graag aan het werk maar willen u als eigenaar van een buitenboordmotor toch

een aantal adviezen en tips meegeven om storingen en (grote) defecten te kunnen voorkomen.

 

1. zorg altijd voor nieuwe schone brandstof wanneer u de buitenboordmotor na langere tijd weer gaat gebruiken.

2. controleer direct na het starten en tijdens het varen of de buitenboordmotor voldoende waterkoeling geeft.

3. hangt u de buitenboordmotor in het water en verkleurd het water? Dit kan duiden op brandstof lekkage.

4. laat u de buitenboordmotor achter uw boot hangen? Zorg dat de schroef altijd boven het water hangt.

5. groene aanslag kan de inlaat voor koelwater verstoppen, spoel de buitenboordmotor regelmatig schoon.

6. breng uw buitenboordmotor jaarlijks weg voor controle en onderhoud.

 

 

Wel of geen onderhoud aan uw buitenboordmotor?

 

Als erkend monteur van zowel buitenboord- als inboard motoren kunnen wij daar zeer kort over zijn...

Breng uw buitenboordmotor ALTIJD weg voor professioneel onderhoud om de betrouwbaarheid te vergroten.

 

Vaart u bijvoorbeeld te lang met oude olie of te weinig koelwater, dan worden de reparatiekosten vele malen

hoger dan het laten uitvoeren van een jaarlijkse onderhoudsbeurt aan uw buitenboordmotor.

U kiest toch ook voor betrouwbaarheid op open water?!

 

 

Winterstalling voor boot en buitenboordmotor

 

Te weinig ruimte voor het stallen van uw boot en/of buitenboordmotor tijdens de wintermaanden?

Informeer vrijblijvend naar onze beveiligde winterstalling in Obdam, Noord-Holland.

 

Ook mogelijk in combinatie met een servicebeurt aan uw inboard of outboard voor afhalen.

Tegen een geringe vergoeding halen en brengen wij uw boot of buitenboordmotor.

 

 

Varen met de interne of een externe brandstoftank?

 

Wij krijgen regelmatig de vraag wat beter is; varen met de interne of een externe brandstoftank?

Sommige buitenboordmotoren beschikken over een interne brandstoftank en tevens de mogelijkheid

om een externe brandstoftank op aan te sluiten. Wij adviseren altijd gebruik te maken van een

externe brandstoftank en de interne te vullen om bij noodgevallen weer aan de kant te komen.

 

Let wel op, wanneer u een externe brandstoftank aan wilt schaffen, koop dan een polyethyleen (plastic) tank.

Maak de brandstoftank nooit schoon met water maar spoel deze desnoods door met brandstof

en laat deze vervolgens in een warme omgeving drogen.

 

 

Verplaatsen en stallen van uw 4-takt fourstroke buitenboordmotor

 

Een 4-takt (fourstroke) buitenboordmotor beschikt over motorolie waardoor u alleen Euro95 hoeft te tanken.

Het is wel belangrijk voor elke vaartocht het oliepeil te controleren en zonodig bij te vullen.

 

Sommige modellen kunnen op aanwijzing op één zijde liggend worden vervoerd, dit staat dan

middels een sticker op de zijkant van de motor vermeld echter adviseren wij u....

verplaats 4-takt buitenboordmotoren ALTIJD rechtop !!

 

Ook bij stalling van deze motoren kunt u het beste de motor aan de beugel ophangen.

Zo voorkomt u dat de motorolie op plaatsen komt waar het niet thuishoort.

 

 

Uw buitenboordmotor veilig opbergen voor de winter

 

De winter.. een seizoen waar weinig watersporters op wachten maar hoe berg je een buitenboordmotor veilig op?

Als u de motor wilt opbergen voor de winter zijn er een aantal factoren die belangrijk zijn om schade en

problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Hierbij enkele belangrijke tips;

 

Zorg ervoor dat het koelsysteem van de buitenboordmotor met schoon water wordt doorgespoeld, doe dit door

de buitenboordmotor bijvoorbeeld even te laten draaien in een groene kliko (vuilnisbak) gevuld met schoon

leidingwater of maak gebruik van koelkleppen* die je aan een tuinslang kan bevestigen en over de inlaat

van het koelwater kan klemmen. (* Niet voor alle merken mogelijk)

 

Let wel op dat de schroef altijd vrij moet kunnen ronddraaien.

 

Een buitenboordmotor moet voor het opbergen volledig ontdaan zijn van brandstof dus tijdens het draaien

de brandstofslang loskoppelen of interne tank leeghalen en wachten tot de buitenboordmotor zelf stopt

met draaien. De carburateur moet helemaal leeg zijn.

 

De buitenboordmotor moet zich tijdens stalling kunnen aanpassen aan het klimaat, een extreme winter is

bijvoorbeeld erg vochtig waardoor er condens kan ontstaan in het motorblok. Draai daarom alle bougies

uit de motor en plaats een plastic zak over het motorblok en vervolgens de kap er los overheen.

 

Berg een buitenboordmotor altijd hangend op dus nooit neerleggen voor een lange periode.

Dit is vooral belangrijk voor de 4-takt (fourstroke) buitenboordmotoren!!

 

Begin een nieuw vaarseizoen met nieuwe brandstof en een onderhoudsbeurt van BBMreparatie.

 

 

Kortstaart of een langstaart buitenboordmotor?

 

De hoogte van uw spiegel tegenover de waterlijn is bepalend of uw boot een kortstaart of langstaart nodig heeft.

U meet de hoogte van uw spiegel (rand ophanging motor) tot aan de waterlijn.

Tijdens het meten mag er geen motor aan uw boot hangen ivm gewicht.

 

Tot 38 cm wordt een kortstaart geadviseerd.

Meer dan 38 cm wordt een langstaart geadviseerd.

 

Uiteraard wordt er hier rekening gehouden met de meest voorkomende diepgang zoals speedboten, zodiacs e.d.

 

 

Uw buitenboordmotor onder water geweest?

 

Elk jaar ontvangen wij vragen hoe te handelen als een buitenboordmotor onder water is geweest.

Men zegt dat de eerste 24 uur het belangrijkste is om te handelen echter uit ervaring blijken de

eerst opvolgende uren al van groot belang te zijn om de schade zoveel mogelijk te beperken.

 

Hoe langer u wacht des te groter is de kans op een afgeschreven motor of zeer kostbare reparatie.

Mocht uw buitenboordmotor verzekerd zijn, verwacht elke maatschappij dat u zo spoedig

mogelijk handelt om de schade tot een minimum te beperken.

 

Zodra een buitenboordmotor onder water is geweest, is het van belang dat de elektronische delen spoedig droog

worden gemaakt door met koude (geen warme !!) lucht te blazen met bijvoorbeeld een sterke compressor.

Elektronica waar u met de hand bij kan komen kan eveneens met een doek droog worden gedept.

 

Het is van groots belang om water uit de cilinderkamers te verwijderen, doe dit door de bougies

er uit te draaien en probeer middels het blazen met de compressor al het water te verwijderen.

Er mag absoluut geen roestvorming in de cilinderkamers ontstaan.

 

Bij de meeste (oudere) motoren moet het vliegwiel worden verwijderd omdat daaronder

nog elektronica aanwezig is dat zo spoedig mogelijk droog gemaakt moet worden.

Het vliegwiel kan voorzichtig met een poelietrekker worden verwijderd.

 

Daarna is het van groot belang dat de carburateur en het motorblok geheel van water wordt vrijgemaakt.

Een carburateur moet direct worden gereinigd en motorolie moet volledig worden ververst.

Het verversen van de staartolie is meestal niet nodig, even controleren kan geen kwaad.

 

Hang na het drogen de motor in een warme (minimaal kamertemperatuur) kamer en probeer

de motor na circa 24 uur weer te starten en zorg dat de motor in het water hangt ivm koeling.

 

Denk eraan dat enkele vergeten druppels water voldoende kan zijn om startproblemen te ondervinden.

 

 

Spelregels en boetebedragen

 

De Politie zal dit jaar wederom streng optreden bij constatering van overtredingen binnen het vaarverkeer.

Met name de jongeren tot 16 jaar kunnen dit jaar rekening houden met strengere controles op het water.

Zo mogen kinderen tussen 12-16 jaar een motorboot besturen die niet harder kan dan 13 km/u.

Kinderen onder de 12 jaar mogen helemaal geen motorboot besturen.

 

De boetebedragen zijn enorm hoog, minimaal;

 

Een boot die harder kan dan 20 km/u en het niet kunnen tonen van een geldig vaarbewijs = 500 EURO

Een boot als zijnde vaarbewijs plichtig met een schipper jonger dan 18 jaar = 190 EURO

Een boot die harder kan dan 20 km/u en staand sturen zonder reddingsvest = 90 EURO

Het niet kunnen tonen van een brandblusser aan boord = 90 EURO (aanbevolen=2kg)

Een boot is als zijnde vaarbewijs plichtig niet geregistreerd bij het RDW = 130 EURO

Niet aan stuurboordzijde (rechts) houden waar dit verplicht is = 90 EURO

Een schipper onder invloed van drank of drugs = minimaal 220 EURO

Sneller varen dan de aangegeven snelheid = minimaal 90 EURO

De schipper gebruikt geen dodemansknop = 220 EURO

 

Er willen een behoorlijk aantal ambtenaren graag met vakantie... hou je dus goed aan de regels!

 

 

Brandstof mengverhoudingen

 

1:100 - meng 1 liter 2-takt olie op elke 100 liter Euro95 (100ml op elke 10 liter)

1:50 - meng 1 liter 2-takt olie op elke 50 liter Euro95 (200ml op elke 10 liter)

 

Meng nooit te ruim of te weinig !!

 

Het is mogelijk om bij een verhouding van 1:50 brommermix te tanken echter wordt

dit afgeraden ivm de samenstelling van deze olie. Er is speciale 2-takt olie leverbaar.

 

Bij 4-takt (fourstroke) buitenboordmotoren hoeft u niet te mengen.

Wel altijd voor elke vaartocht de peilstok van de motorolie controleren !!

 

 

Een verkeerde brandstof mengverhouding toegepast... wat nu?

 

Het is nooit verstandig om (door) te varen met een verkeerde brandstof mengverhouding.

Ons advies is om zo spoedig mogelijk de oude brandstof “milieuvriendelijk” te lozen en
de goede mengverhouding te gebruiken.

 

Bij sommige buitenboordmotoren zit er onderaan de carburateur een aftapplug,

draai deze open, vang de brandstof op en draai vervolgens de plug weer dicht.

De vlotterkamer is nu leeg.

 

Bij te weinig olie kan er schade ontstaan aan draaiende onderdelen zoals de krukas, lagers etc.

Bij te veel olie is de kans groter dat uw buitenboordmotor tijdens het varen uitvalt door te vette bougies.

Controleer altijd uw bougies !!

 

 

Over Parsun buitenboordmotoren

 

Veelal wordt onze mening gevraagd over Parsun buitenboordmotoren en de aantrekkelijke aanschaf prijzen.

Vanwege onze eerdere ervaringen zijn wij gestopt met reparatie van Parsun buitenboordmotoren.

 

Met onze jarenlange ervaringen in het uitvoeren van reparaties en onderhoud, verlenen wij

alleen garantie op merken waar wij zelf volledig achter staan. De rest mag u zelf invullen.

 

 

Werking bougieBougie waarde, cijfers en de werking

 

Het doel van een bougie is het gecomprimeerde brandbare mengsel van lucht en benzine

op effectieve wijze tot ontbranding te laten brengen. Een bougie moet dit onder allerlei

omstandigheden van temperatuur, druk, motortoerental en vochtigheid naar behoren

blijven doen gedurende een redelijk lang termijn.

 

Door letters of cijfers, aangebracht op het porselein of bougielichaam, geeft

de bougiefabrikant aan of een bougie zogenaamd warm of koud is.

 

Bij bijvoorbeeld een NGK BR7HS staat het cijfer “7” voor de temperatuur cq. warmtewaarde.

De “HS” staat voor korte schacht of een “ES” die staat voor een lange schacht.

De “R” staat voor resistor. (weerstand)

 

Wat de warmtewaarden betreft kan men zich het beste houden aan de voorschriften van de fabrikant.

Een bougie die goed droog en schoon uit de motor komt en lichtbruin of grijs van kleur is, heeft een

juiste warmtewaarde. Een bougie die zwart, beroet en vettig is, heeft een te lage warmtewaarde

en is dus van een te koud type. Een bougie die wit is en een ingebrande elektrode heeft, waarbij

parelvorming zichtbaar is, heeft een te hoge warmtewaarde en is dus van een te warm type voor

de desbetreffende motor onder de gegeven omstandigheden.

 

Monteer nooit een koude bougie (dit slaat niet op de warmtewaarde) in een warme, lichtmetalen cilinderkop.

 

 

Koeling van de buitenboordmotor

 

Voldoende koeling is voor elke buitenboordmotor van groot belang.

Bij de meeste motoren kunt u de koeling controleren door naar de waterstraal te kijken.

 

Het is een misverstand om te denken dat een krachtige straal voldoende is. Er kan namelijk
sprake zijn van overdruk als koelwater kanalen in het motorblok beginnen te verkalken.
Een mooie dikke straal zonder haperingen en teveel kracht is een goed teken.

 

Is de waterstraal zwak tot matig of wordt deze na verloop van minuten extreem heet,

dan is de impeller wellicht aan vervanging toe, neem hiervoor contact met ons op.

Een goede koeling verkleint de kans op ernstige schade aan uw buitenboordmotor.

 

Tip: controleer ook de werking van een eventueel aanwezige thermostaat.

 

 

Elektrisch start... handig om te weten

 

Een jaarlijks terugkerend probleem is dat watersporters hulpeloos op open water drijven doordat de

buitenboordmotor niet wil starten. Dit komt vaak door problemen met het technisch systeem maar

nog vaker voor door simpelweg gezegd.... een lege accu.

 

Sommige buitenboordmotoren beschikken over een trekkoord in combinatie met elektrisch start maar

er zijn voldoende motoren die alleen beschikken over een elektrisch start systeem waardoor u

afhankelijk blijft van een goede werking en volle accu.

 

Één ding hebben buitenboordmotoren wel gemeen... ze beschikken over een vliegwiel.

Wij adviseren dan ook altijd een degelijk touw in de boot te hebben dat in noodgevallen de motor kan worden

gestart door het touw in de goede richting om het vliegwiel te draaien om vervolgens met voldoende kracht

de motor weer te kunnen starten.

 

Daarnaast is het handig om altijd een extra (nood)accu in de boot te hebben of gebruik te maken van

een batterypack/starter voor auto’s, deze zijn al verkrijgbaar vanaf enkele tientjes en kan in

urgente gevallen uw leven redden.

 

 

Startproblemen met uw buitenboordmotor

 

Ooit moeite gehad een buitenboordmotor te starten?

Of ging je buitenboordmotor stotteren, slecht lopen of gewoon raar doen?

Er is niets zo frustrerend dan dat je een buitenboordmotor hebt die slecht loopt

als het lekker weer is en je net relaxed wilt gaan varen.

 

Het is om deze problemen te voorkomen natuurlijk het beste om je aan een onderhoudsschema te houden.

Maar de volgende beste oplossing is om er achter te komen waardoor het komt zodra je er last van hebt.

En ook al heb je nooit in je leven een steeksleutel vastgehouden, is het een goed idee om in ieder geval een

beetje bekend te zijn met hoe je een motor probleem oplost voor het geval dat het op het water gebeurt.

Buiten het hele verhaal van hoe een motor werkt, komt het allemaal neer op drie dingen.

Om een motor te laten lopen heb je compressie, brandstof en een vonk nodig.

 

Compressie geeft aan dat de motor mechanisch in orde is, dat het er een is welke in staat is om een

lucht/brandstof mengsel aan te zuigen en het op zo'n danige manier samen te persen dat het de explosie

die in de cylinder plaats vind maximaal ten goede komt en het het gewenste effect teweeg brengt

(het aandrijven van de proller en de boot voort te bewegen).

 

Brandstof is een relatief makkelijke zaak.

Benzine halen uit de tank en het door de brandstofleidingen bewegen naar de carburateur of injectienaalden.

En wat misschien nog belangrijker is, is dat de carburateur of injectienaalden de juiste hoeveelheid benzine

aan de motor geeft (maar dit is een ander verhaal).

 

Een vonk is precies zoals het klinkt.

De kleine elektrische bliksemschicht die plaatsvind tussen de middelste electrode en het topje van de bougie

elke keer dat de cylinder kracht moet leveren.

De vonk is het eindresultaat van je motor's ontstekingsysteem in werking, zonder een vonk start je motor niet.

Een zwakker vonk of een vonk op het verkeerde tijdstip kan leiden tot moeilijk starten of stotteren van

je buitenboordmotor.

Het goede nieuws is dat alle moderne bootmotoren een vorm van hoge-energie,

elektronische onstekingsystemen gebruiken.

Wat betekent dit?

 

Nou, het feit dat er geen aan te passen punten zijn (behalve op buitenboordmotoren die ouder dan 20 jaar en

een hand vol hekmotoren die werden gebruikt in de vroege negentiger jaren en deze zijn inmiddels omgebouwd

tot elektronische ontsteking) betekend dat de systemen sterker en betrouwbaarder zijn.

Het is zelf zo, dat waar vroeger de ontsteking verantwoordelijk was voor de meeste motor problemen,

is het nu veel minder waarschijnlijk dat dit het probleem is tegenwoordig.

Ondanks dat grondige probleemoplossing van de ontsteking het beste kan gebeuren met een goed

werkplaats-handboek (zoals een voor je motor uitgegeven door Seloc), zijn er toch wat standaard dingen

die je kunt controleren als je problemen hebt met je motor.

Het eerste ding om te doen is om een degelijke bougiedop, ratel en het kortste verlengstuk die je kunt

vinden op te zoeken.

 

Vermijd langere verlengstukken, kniestukken of koppelingen die verkeerde krachten op de bougie kunnen

uitoefenen, wat zou kunnen leiden tot het afbreken van de bougie in de cylinder

(wat zou kunnen leiden naar een zeer slechte dag).

Nu je je ratel en je dop hebt, verwijder per stuk de bougiekabels

(verwijder ze NOOIT allemaal tenzij je ze van te voren goed hebt gemerkt) en draai voorzichtig de bougie los.

Verwijder de bougie uit de cylinder en inspecteer deze.

Dit is eigenlijk een soort thermometer van de motor, welke aangeeft wat er gaande is.

Als de punt geheel vol zit met olie of brandstof, dan weet je dat de bougie niet gevonkt heeft, maar dit kan

ook een fout zijn in het ontsteking-systeem.

Als de punt zwart en olieachtig is maar droog, dan heeft motor niet helemaal goed gelopen, maar HEEFT gelopen.

Grijze bougie-punten vertellen dat de motor correct heeft gelopen, terwijl withete, verbrande of gesmolten

keramiek aangeeft dat je bougie de verkeerde hitte-waarden heeft of dat er te weinig brandstof in de

cylinder komt.

 

Als je motor niet probeert te starten (ik heb het niet over het weigeren te draaien, dat is het werk van de

startmotor, maar ik heb het over het aanslaan van de motor, een beetje badum-dum als het in de rondte draait,

net alsof hij wil starten maar het niet doet), dan wil je er in ieder geval zeker van zijn dat de bougiepunt in ieder

geval schoon en droog is.

Als dit al het geval is, dan is het volgende om te checken of de bougie daadwerkelijk vonkt.

De BESTE methode om dit te controleren is om een bougie vonk-tester te gebruiken.

Goedkope exemplaren zijn te koop bij je lokale dealer of autozaak.

Ze zien er een beetje uit als een bougie, meestal met een door schroefdraad aan te passen afstand en een

klemmetje die vast kunt maken op de motor.

Het is namelijk zo, dat het idee is om de bougiekabel aan de achterkant van de tester vast te maken,

net zoals je zou doen bij de bougie zelf.

De andere kan maak je met behulp van het klemmetje ergens in de buurt van de cylinderkop vast

(maar niet TE dicht bij het bougie-gat voor het geval er brandstof uit komt, tenzij je de bougie terug

plaatst in de kop voor de veiligheid alvorens de controle uit te voeren).

 

Vervolgens stel je de afstand tussen de elektroden af op ongeveer dezelfde afstand als is gespecificeerd voor je

motors' bougies (bekijk de afstand van de bougie voor een grove schatting als je geen boek bij de hand hebt),

draai de motor en kijk of de tester een felle blauwe vonk geeft.

Als er een vonk aanwezig is, zit het probleem waarschijnlijk in het brandstofsysteem en niet in de ontsteking.

Ik zeg WAARSCHIJNLIJK want er kunnen potentieel ander problemen optreden in het ontsteking systeem,

zoals een zwakke vonk of verkeerde timing.

Bijvoorbeeld een oranje vonk op een goed ingestelde tester betekend meestal problemen in de ontsteking.

 

 

Weer gezakt voor het vaarbewijs examen?

 

Wil het maar niet lukken om voor het VB1 vaarbewijs examen te slagen ondanks meerdere examens....

Geef de moed niet op maar vraag om de papieren voor het afleggen van een “mondeling” examen.

Met een doktersverklaring krijgt u de mogelijkheid dit examen mondeling af te leggen in uw eigen tempo.

 

 

Voorkom diefstal van uw buitenboordmotor

 

Helaas worden er jaarlijks vele buitenboordmotoren gestolen, met name de lichtere handbare modellen tot 15 PK.

Er zijn veel sloten verkrijgbaar om uw buitenboordmotor vast te zetten maar wij adviseren u vooral bij lichtere

modellen de buitenboordmotor na het varen mee naar huis te nemen. (en schoon te spoelen)

 

Zowel bij de lichte als zwaardere buitenboordmotoren geven wij het advies mee diefstal zo moeilijk mogelijk

te maken want men wil vaak geen uren bezig zijn met het losmaken van de buitenboordmotor.

 

Maak daarom gebruik van de mogelijkheid om uw buitenboordmotor met bouten te bevestigen.

Alleen het gebruik een los slot of een ketting is niet meer genoeg om diefstal tegen te gaan.

 

Mocht u uw buitenboordmotor willen laten hangen, maak dan zeker goede foto’s van de

buitenboordmotor tezamen met duidelijke foto’s van het serienummer plaatje.

 

Buitenboordmotoren zijn te verzekeren tegen diefstal maar de verzekeringsmaatschappijen

eisen in de voorwaarden altijd het gebruik van een SCM-goedgekeurd slot met certificaat.

In de praktijk blijken deze sloten helaas niet altijd even betrouwbaar te zijn.

U betaalt voornamelijk voor het (te) dure certificaat.

 

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

 

 

De aanbevolen buitenboordmotor voor kinderen

 

Varen... een genot voor volwassenen maar ook de jeugd gaat het steeds leuker vinden.

Maar met wat voor buitenboordmotor kan mijn kind het beste beginnen met varen?

 

Met een minderjarig kind moet je vooral rekening houden dat er geleerd moet worden om met beleid te varen.

Een sterke buitenboordmotor die tegen een stootje kan en ook nog eens gemakkelijk is in de bediening.

Een stukje veiligheid: de buitenboordmotor moet beschikken over een dodemansknop.

Leer je kind in noodgevallen hoe te handelen en begin met uitwijk oefeningen.

 

Wij bevelen altijd een 4-takt (fourstroke) Yamaha aan tussen de 2 en 5 PK.

Deze buitenboordmotoren beschikken over zeer goede eigenschappen en zijn vooral betrouwbaar en sterk.

Het voordeel met een fourstroke is ook dat je kind de brandstof niet zelf hoeft te mengen.

 

Een minderjarig kind op het water is wel altijd iets dat je als volwassene in de gaten moet houden want

een ongeluk zit in een klein hoekje. Hou daarnaast rekening met de wettelijke bepalingen want de

boetes zijn enorm hoog.

 

Denk altijd om de veiligheid van uw kind(eren) en andere watersporters!

Tot slot: laat uw kind(eren) nooit zonder toezicht en zwemvest varen!

 

 

^ Terug naar boven